Snorkelen bij het huisrif

30 oktober 2017 - Marsa Alam, Egypte

Het Huisrif van Red Sea Resort, Port Ghalib.

Voor de kust bij ons resort lag een onwijs groot huisrif. Het was wel honderd meter lang, waardoor je dus met een hele lange pier over het rif een moest om echt de zee in te kunnen. de eerste twintig meter was redelijk vlak met veel zand en was redelijk bezwembaar bij vloed.

Het probleem was echter dat het overdag eb was waardoor het water op de diepste plekken nog maar een meter diep was. Je denkt misschien: wat is daar nou erg aan, je kan nog steeds snorkelen. Dat is waar, maar het nadeel is dat je die redelijk kleine ruimte onderwater deelt met alle vissen die er zwemmen..

De kleintjes zijn leuk en het is ook niet eng, maar als je in je ooghoek kijkt en er zwemt opeens een vis naast je hoofd met de afmetingen van een dikke kat, met tanden, dan denk je er toch opeens anders over... Stel je voor je ligt lekker te snorkelen en je drijft naar een ondiep stuk waar je zeeegels aan het ontwijken bent en dan opeens zwemt er een hele grote, mooie, maar grote vis naast je die jouw kant op komt. Heel veel bewegingsruimte heb je niet en je kan ook niet makkelijk opstaan, omdat de bodem denkt is met allerlei stenen en koraal. Je zwemt naar achter, maar daar zijn de soort van regenboogvissen die maar al te graag je vingers pikken.

Maar niet gelogen het was ook op het rif heel mooi en er was zo'n grote verscheidenheid aan vissen en ander zeeleven dat je uren kon blijven zwemmen. Naast de hele grote vissen op het rif zelf, zwommen er langs de rand van het rif, als je de pier afging nog meer soorten vissen. Ik denk dat het er honderden moeten zijn geweest. Het rif stond op een afgrond waardoor je vanaf het vrij ondiepe rif naar een afgrond van 18 meter zwom en daarna ging het nog verder. De kust bij Port Ghalib is een soort van trap waarbij de rechte stukken van deze trap bedekt zijn met allerlei soorten koraal.

Het rif is heel groot voor de kust van Port Ghalib en loopt helemaal door tot aan de haven. Mijn vader en ik hebben het hele stuk van onze pier naar het strand net voor de haven gezwommen. Gelukkig hadden we stroom mee, maar het was alsnog een heel eind. Onderweg kwamen we duikers tegen en we waren allebei toch blij dat we niet op deze plek waren gaan duiken, maar met de excursie uit mijn vorige verhaal. Daar was het water veel helderder en mocht je ook dieper en langer duiken.

Dit was mijn ervaring met het snorkelen bij het huisrif van ons resort, over een paar dagen ga ik naar New Castle met mijn moeder, tante en oma en daar ga ik mijn nieuwe verhaal over schrijven.

Veel liefs,

-x-